اشکال بر شما

دلیل بر غیر ارادی بودن عشق یا شوق موکد از نظر فلسفه وعرفان کاملا مشخص است

قول مشهور فلاسفه که ابن سینا وملاصدرا آن رابیان فرمودند و مورد قبول اکثر وقاطبه فلاسفه است .جایگاه ورتبه عشق یا شوق موکد را  بدین گونه فرموده اند

تصور ،تصدیق ،شوق،شوق موکد(اراده)،اراده

حالا ما کار به این نداریم که اراده خود شوق موکد است ویا نتیجه شوق موکد است ولی در هر صورت عشق وشوق قبل از اراده واقع شده است .

بنابراین مرتبه شوق موکد وعشق قبل از ورود اراده است یعنی عشق قبل از اراده به وجود می آید این شوق وحب ودوست داشتن بنا به قول خودتان نیز غیر ارادی است یعنی هنوز اراده ای وجود ندارد که بخواهید عشق را متصف به آن کنید یا نکنید

بنابراین عشق غیرارادی است


پاسخ ما .....