ترمه خانوم:

سلام. میتونم بپر سم منظور از روش شناسی چیه؟ و اینکه این کتاب چاپ کدوم انتشاراته؟ اگر کتاب دیگه ای هم در زمینه ی هنر اسلامی میشناسید لطفا معرفی کنید.ممنونم


احمدی نژاد

سلام بر ترمه خانوم!

چرا نمی توانید بپرسید؟  کتاب -در آمدی بر روش شناسی هنر اسلامی -چاپ نشر ادیان وبا همکاری انتشارات مدرسه اسلامی هنر است. البته حجة الاسلام  آقای سید حسین نواب  مدیر محترم مدرسه اسلامی هنر لطف کردند ویک جلد آن را به بنده هدیه کردند-که همین جا از ایشان تشکر می کنم

درباره روش شناسی توضیحات زیر را از کتاب برایتان آورده ام. در این زمینه  اینک  کتاب خاصی در نظرم نیست ولی با جستجو با همین عنوان ها در گوگل به مقاله های خوبی خواهید رسید


برای پاسخ به سوال شما باید فصل دوم کتاب را بصورت خلاصه برایتان بیان کنم.

برای روش شناسی شناخت هنر، چند روش بیان کرده اند:


یک- روش پدیدار شناسی


دو – روش تاریخ نگری


سه – روش هرمنوتیک


چهار - روش سنت گرایان


پنج – روش عرفانی


روش پدیدار شناسی: ادموند هوسرل بنیان گذار پدیدار شناسی کلاسیک است. این روش یعنی مطالعه توصیفی و بدون پیش فرض درباره پدیدارها و به یک معنا نوعی روانشناسی توصیفی است در برابر دیدگاه طبیعی. جمله معروف هوسرل این است "بسوی خودِ چیزها" یعنی روشی شهودی و ماهوی و امری فراتر از جنبه علیتی و تجربی.


روش تاریخ نگری: تاریخ نگری یا اصالت تاریخ، شیوه ای است که می گوید هیچ اصول ثابت و پایدار فرا تاریخی وجود نداردهر اثر و رفتاری دستاورد دوران شرایط اجتماعی و جامعه خاص است و هویت انسان در آن شکل می گیرد در واقع هر فرد و هر اثر هنری ساخته وپرداخته تاریخ خودش است. یعنی عناصر اجتماعی و فرهنگی هنر و هنرمند همیشه او را مقید کرده است. هیچ اثری هنری را نمی توان بدون این قیدها بررسی و تحلیل نمود.روش تاریخ نگری در واقع  بررسی تاریخی را نیز در خود حبس می نماید.


روش هرمنوتیک: هرموس خدای اساطیری یونان و رساننده پیام های خدایان در ادبیات یونانی به منزله فردی است که بخاطر آشنا بودن با زبان خدایان، می بایست پیغام آنان را پس از فهمیدن و تفسیر زبانشان به گونه ای که هم سطح فهم بشری باشد توضیح دهد تا دیگران آن را بفهمند. هرمنوتیک در نزد فلاسفه در معنایی همچون رمز گشایی، تاویل و آشکار ساختن معنای متن در تمام جواب ممکن آن فراسوی شرایط تاریخی، روش کشف معنا و دلالت معنایی، کشف معنای باطنی و لایه های درونی متن در پشت معنای ظاهری و معنای آن تعریف شده است. هرمنوتیک روشی است که با هم افقی میان تاویل گر و متن و در هم آمیختن انتظارات و سلایق ما با دیدگاه های موجود در متن یا مکالمه میان گذشته و اکنون صورت می پذیرد و با کمک جستن از تاویل به بحث از حقیقت در اندازه ی گسترده بدون تعیین حقیقت نهایی می پردازد.


روش سنت گرایان: روش نگرش سنت گرایان به هنر ادیان فراتاریخی است. روشی که در آن به بیان ریشه های حکمی ادیان پرداخته می شود و حقایق جاویدان ادیان منشا اثر هنر سنتی و قدسی دانسته می شود و زبان رمزی و تمثیلی آثار هنری بیانی از آن حقایق حکمی و معنوی است. هنر دینی مانند هنر اسلامی همواره شامل عاملی جاویدان و ابدی می باشد.


روش عرفانی: در روش عرفانی تکیه بر معرفت شناسی و مبانی خاص عرفان از جمله وحدت وجود، حضرات خمس، مراتب طولی وجود، قوس صعود و نزول و مانند آن پرده برداری از حقیقت عالم و مراتب عالی هستی است. همانگونه که عالم ماده تجلی عالم مثال است، آثار هنری ای که توسط هنرمندان حکیم و ارباب فتوت خلق می شود، نماد و رمزی از قوه خیال و عوامل برتر است. در روش عرفانی هر نمودی متضمن بودی و هر ظاهری به باطنی و هر رمزی به واقعیتی می انجامد که اصل و حقیقت آن به حقیقت الحقائق و ذات باری تعالی برمیگردد. از این رو زبان رمزی و نمادین در عرفان و هنر حکمی اهمیت دارد و نیازمند رمزگشایی است.

-----------------------------------------------

پ .ن

متن بالا را با یک جمله عمودی از خودم به پایان می برم 

اسفند هم گوسفند مقدسی نذر ما نکرد

زمستان زمستان زدۀ عشق هم

کهنه روز را نوروز ما نکرد